الکتروکوپانکچر چیست ؟

الکتروکوپانکچر یا الکتروکوپانچر از زیر مجموع های طب سوزنی است که تفاوتی با طب سوزنی های عادی دارد و این تفاوت در این است که در این نوع روش درمان جریان های الکتریکی از سوزن عبور داده می‌شود.عبور این نوع جریان های الکتریکی در الکتروکوپانکچر به دلیل تقویت خاصیت طب سوزنی و تحریک کردن بافت های عصبی است.الکتروکوپانکچر یکی از متد های نوین فیزیوتراپی است که تا حدودی به طب سوزنی شباهت دارد و می‌توان از آن برای بهبود بخشیدن و تسکین و آسیب های وارد شده به بدن از جمله کمر درد و گردن درد وپا درد و … استفاده کرد.با ما در کلینیک فیزیوتراپی همراه باشید تا اطلاعات کافی راجب الکتروکوپانکچر را به دست بیاورید.

دلیل استفاده از الکتروکوپانکچر

همان طور که گفته شد الکتروکوپانکچر نوعی فیزیوتراپی است که به طب سوزنی شباهتی دارد و برای تحریک کردن بافت های عصبی است . در ادامه به توضیح مواردی درباره دلایل استفاده از الکتروکوپانکچر می‌پردازیم.از الکتروکوپانکچر برای رسیدگی به گستره ا ازعلائم و مشکلات سلامتی و جسمی و بهبود بخشیدن برخی از درد ها استفاده می شود از جمله :

• کمر درد
  • پا درد
  • گردن درد
  • حالت تهوع های شدید ناشی از شیمی درمانی
  • فلج بلز
  • اعتیاد
  • استرس
  • وزوز های گوش
  • آرتروز
  • اسپاستیسیتی پس از سکته ی مغزی
  • فشار

مواردی که نام برده شد دامنه بزرگی از دلایل استفاده از الکتروکوپانکچر است.

تاثیر الکتروکوپانکچر

جالب است بدانید که در طب سنتی چین سلامتی به جریان (چی _ qi  ) در بدن بستگی دارد. این نوع انرژی در مسیرهای نامرئی به نام مریدیان ها عبور می‌کند. این ها در سراسر بدن یافت می‌شود.باور ها بر این است که چی به حفظ تعادل در سراسر بدن کمک کرده و توانایی های طبیعی در بدن ترمیم خود را افزایش می‌دهد.مهم است بدانید که ایجاد اختلال و مشکلات و انسداد در جریان چی می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد .هدف اصلی استفاده از الکتروکوپانکچر تاثیرات بالقوه شفابخش طب سوزنی استاندارد است .

بیشتر بخوانید:   فیزیوتراپی لنف آدم

در طول جلسه درمان چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا باید بدانید که الکتروکوپانکچر معمولا توسط متخصصی  در رشته های طب سوزنی و فیزیوتراپی (فیزیوتدیست)انجام می‌شود. در ادامه اتفاقاتی که در یک جلسه درمان می افتد را توضیح می‌دهیم.

متخصص طب سوزنی علائم شما را بررسی می کند و نقاطی که در دچار درد و عارضه و مشکل شده اید را تشخیص می‌دهد و انتخاب می‌کند.در ابتدا یک سوزن را در نقطه ی انتخاب شده برای درمان فرو می‌کنند و دیگری را نزدیک آن فرو خواهند کرد. هنگامی که سوزن ها در عمق مناسبی فرو بروند متخصصان از الکترود هایی برای اتصال سوزن ها به دستگاه مخصوص الکتروکوپانکچر استفاده می‌کنند.بعد از متصل شدن الکترود ها دستگاه را روشن می‌کنند. در ابتدا از فرکانس ولتاژهای پایین استفاده می‌کنند و متخصصان احتمالا در طول زمان آن را تغییر خواهند داد .این نوع جریان های الکتریکی به طور متناوب پالس هایی را بین این دو سوزن ایجاد میکند. و در مورد زمان جلسات هم باید گفت که یک جلسه معمولی ممکن است بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زمان ببرد که کمترین میانگین آن است.

آیا الکتروکوپانکچر دردناک است؟

لازم است در مورد این نوع روش درمان بدانید که جریان الکتریکی که در الکتروکوپانکچر استفاده می‌شود به طور مستقیم اعمال نمی‌شود.تنها ممکن است کمی احساس مور مور شدن یا ارتعاش داشته باشید اما به غیر از فرو رفتن سوزن در بدنتان در طول درمان نباید هیچ درد دیگری داشته باشید و حتی ممکن است که هنگام فرو کردن سوزن هم هیچ گونه دردی را حس نکنید . اگر در طول درمان دردی حس کردید و بدنتان درد گرفت حتما به متخصصی که کار درمان شما را انجام می دهد بگویید.

بیشتر بخوانید:   در مورد بیماری شانه یخ زده چه میدانید؟

الکتروکوپانکچر چقدر موثر است؟

این نوع روش درمانی ، نوعی روش مدرن و جدید است . از همین رو شواهد و مدارک بسیار زیادی برای تایید میزان موثر بودن آن در موارد مختلف درمان وجود ندارد .با این حال مطالعه ها راجب الکتروکوپانکچر نشان می‌دهد که الکتروکوپانکچر می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی و درد آرتروز و درد شدید شود.

آیا الکتروکوپانکچر عوارض جانبی دارد؟

الکتروکوپانکچر هم مانند طب سوزنی ممکن است عوارضی کم برای افرادی خاص داشته باشد. در ادامه برخی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.عوارض الکتروکوپانکچر عبارت اند از:

• حالت تهوع خفیف
  • درد یا خون ریزی خفیف در محل فرو رفتن
  • احساس غش و غش کردن
  • عفونت در محل فرو رفتن سوزن
  • اگر ولتاژ بالا باشد حساسیت ناشی از آن ممکن است ناخوشایند باشد .
  • در برخی موارد احتمال شوک الکتریکی نیز وجود دارد اما اگر فردی که طب سوزنی را انجام می‌دهد آموزش دیده باشد و دستگاه درست کار کند ، به ندرت پیش می آید.

الکتروکوپانکچر چه خطراتی دارد؟

( موارد منع استفاده از الکتروکوپانکچر )

اگر شما هم بخواهید این نوع روش درمان را پیش بگیرید و از آن استفاده کنید حتما قبل از آن به این فکر می افتید که آیا این روش درمان خطراتی درپی دارد یا خیر؟ اگر خطراتی دارد آن خطر ها در چیست و چگونه رخ می‌دهد؟ما در ادامه شما را با برخی از خطراتی که الکتروکوپانکچر در پی دارد آشنا خواهیم کرد با مت همراه باشید تا اطلاعات کافی راجب این موضوع را به دست بیاورید.

در ابتدا باید بدانید که الکتروکوپانکچر اگر توسط متخصصی ماهر انجام شود خطراتی نخواهد داشت اما اگر این کار به درستی انجام نشود احتمالا خطراتی خواهد داشت .در این زمان ها و در صورت داشت این موارد از الکتروکوپانکچر استفاده نکنید :

• زمان بارداری
  • داشتن بیماری های قلبی
  • قبلا سکته قلبی کرده اید
  • دچار تشنج می‌شوید
  • صرع دارید
بیشتر بخوانید:   درمان سندروم تونل کارپال با فیزیوتراپی

در کل باید قبل از انجام هر نوع درمانی ، راجع به مشکلات و بیماری های زمینه ای که دارید صحبت کنید تا برای شما مشخص کند که چه کاری را باید انجام دهید .

مزایای الکتروکوپانکچر

این نوع روش درمان دارای مزیت های زیادی است که می‌تواند به بهبود عملکرد بافت های عصبی و تسکین درد مفصل و استخوان ها کمک کند.

مزایای این نوع روش درمان عبارت اند از:

۱_این روش به کاهش درد های عضلانی و مفصلی کمک کرده و موجب حرکت بهتر و اندام های بدن می‌شود.

۲_این روش موجب عملکرد بهتر و افزایش دامنه حرکتی بدن می‌شود.

۳_این روش به از بین بردن و کاهش عوارض شیمی درمانی نیز کمک می‌کند.

۴_این روش موجب تسکین دردهای شدید و زیاد می‌شود.

۵_این روش تقریبا بدون هیچ عوارضی است.

کاربرد های الکتروکوپانکچر

طب سوزنی یا الکتروکوپانچر همان طور که گفته شد به بهبود عوارض مختلف و دردهای مفصل گوناگون در بدن پرداخته و کاربرد های مختلفی دارد .

این کاربرد ها عبارتند از:

• بهبود آرتروز
  • تسکین و بهبود حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی
  • تسکین درد های مفصلی و استخوانی
  • بهبود و کنترل فلج بلز
  • بهبود اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • بهبود سندرم درد مایوفیشیال
  • بهبود سندرم پای بی‌قرار
  • بهبود خار پاشنه
  • بهبود وضعیت نوروپاتی دیابتی
  • بهبود گرفتگی عضلات

هزینه الکتروکوپانکچر

طب سوزنی الکتريکی یا الکتروکوپانچر از تکنیک های فیزیوتراپی است و با توجه به اینکه عوامل تاثیرگذاری دارد هزینه در فیزیوتراپی سنجیده می‌شود.مواردی مانند مهارت فیزیوتراپیست، طول دوره درمانی و تعداد جلسات درمان همگی می‌توانند موجب کاهش و یا افزایش هزینه درمان شوند.در کل نمی‌توان هزینه ی کلی ای برای این روش درمان تعیین کرد و موارد زیادی در هزینه تاثیر دارد .