در مورد بیماری شانه یخ زده چه میدانید؟

بیماری شانه یخ زده

بیماری شانه یخ زده که به شانه منجمد  نیز معروف می‌باشد به وضعیتی گفته میشود که بر مفصل شانه اثر می گذارد. افرادی  که به این بیماری مبتلا باشند دچار درد شانه، سفتی و کاهش دامنه حرکت می باشند و در فعالیت‌های روزمره خود مثل پوشیدن لباس یا برداشتن وسایل از کمد دچار مشکل هستند. درد مفصل شانه به تدریج در این بیماری آغاز می‌شود و فرد دچار خشکی شانه و گردن می شود به طوری که دست ها به سختی حرکت می‌کنند و فرد می تواند دست خود را فقط کمی بالا بیاورد و تحرک دست با مشکل جدی مواجه می شود.

بیماری شام یخ زده زمانی اتفاق می افتد که کپسول شانه ای ضخیم شود و با افزایش ضخامت این کپسول که محافظت کننده مفصل شانه می باشد میزان حرکت مفصل را از حالت نرمال خارج می شود.

علت بیماری شانه یخ زده چیست؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید بیماری شانه یه زده در چه مواردی اتفاق می‌افتد؟  علت اصلی یخ زدگی شانه کاملا مشخص نمی باشد عواملی که بیشترین تاثیر را در ایجاد این بیماری دارند شامل موارد زیر می باشد: بیماری شانه یخ زده در بین حدود دو درصد از مردم شیوع پیدا کرده است و در بین افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله رایج می باشد. اما به طور کلی افراد در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. بیماری شانه یخ زده در بین خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود که این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی همچون یائسگی باشد.

یکی از عوامل دیگری که می تواند از ریسک فاکتورهای یخ زدگی شانه باشد بی تحرکی است چرا که بسیاری از مفاصل  شانه هنگامی که فرد به دلایلی مانند عمل جراحی باید مدت زمان نسبتا طولانی بازوی خود را ثابت در یک سمت نگه دارد باعث می‌شود که  احتمال ابتلا به بیماری شانه یخ زده وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:   تمرین های فیزیوتراپی شانه

در این حالت ممکن است افراد دچار سکته مغزی شوند و یا آسیب روتاتور کاف ره بدهد. قابل  توجه است که بیماری یخ زدگی شانه در بین افراد مبتلا به دیابت ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت عادی بیشتر است. کارشناسان بیان می‌کنند که علت این امر به گلوکز یا قند و پروتئین های موجود  در کپسول مفصل شانه  برمی گردد.  از دیگر عواملی که به عنوان علت بیماری شانه یخ زده شناخته می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•  ضربه
  •  به جراحی در یکی از اندام نزدیک شانه
  •  کم کاری یا پرکاری تیروئید
  •  پارکینسون
  • بیماری های قلبی
  •  بی حرکتی در طولانی مدت
  •  اختلالات هورمونی همچون دیابت که گفتیم میزان ابتلا به بیماری یخ زدگی شانه افزایش می دهد. در افراد مبتلا به دیابت ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت عمومی بیشتر است.

علائم و سیر بیماری یخ زدگی شانه

این بیماری شامل چهار مرحله به شرح ذیل می باشد

• مرحله اول

در این مرحله درد شروع می شود و با حرکت درد افزایش می یابد و ممکن است در شب هم وجود داشته باشد. محدودیت حرکتی در مرحله اول در حداقل میزان خود می باشد این مرحله ۳ ماه طول می‌کشد.

• مرحله دوم

در این مرحله کپسول شانه ضخیم می شود و محدودیت حرکتی افزایش می‌یابد و درد بیمار به تدریج بیشتر می شود. و حرکت در انتهای دامنه  بسیار دردناک می گردد. در این مرحله ممکن است بیمار در انجام حرکات روزانه ی   خود با مشکل مواجه شود. معمولاً ۳ تا ۶ ماه طول میکشد که این مرحله سپری شود.

• مرحله سوم
بیشتر بخوانید:   الکتروتراپی

در این مرحله درد به مرور کاهش می یابد اما محدودیت حرکتی همچنان به قوت خود باقی است. ممکن است در این مرحله ضعف عضلات بازو و روتاتور کاف ایجاد شود این مرحله معمولاً ۳ تا حذف ۱۸ ماه طول می کشد.

• مرحله چهارم

در این مرحله محدودیت حرکتی  بیمار دیگر با درد همراه نیستچ حرکت شانه به مرور بهتر می‌شود ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول میکشد که دامنه حرکتی بیمار به قبل برگردد.

ممکن است این سوال مطرح شود که اگر فرد به پزشک مراجعه نکند این روند چگونه طی می گردد؟ توصیه می‌شود که برای درمان درد شانه خود حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتواند با تشخیص درست روش های درمان مناسب را برای شما تجویز نماید. کارشناسان بیان می‌کنند که معمولا بهبود خود به خودی این بیماری به طور متوسط ممکن است دو سال طول بکشد.

درمان بیماری شانه یخ زده

با  وجود اینکه ممکن است سیر این بیماری به خودی خود طی شود اما با توجه به محدودیت های حرکتی طولانی مدتی که این بیماری ایجاد میکند و دردی که فرد  متحمل می‌شود. درمان بلافاصله  بعد از تشخیص شروع می شود استفاده از داروهای ضد درد و مسکن هایی همچون آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. در برخی از موارد ممکن است  پزشک داروهای ضد درد و ضد التهاب قوی تر تجویز  کند.

اما اولین درمان برای بیماری شانه یخ زده فیزیوتراپی می باشد که باعث کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی بیمار می شود. فیزیوتراپیست به بیمار تمریناتی را آموزش بدهد که دامنه حرکتی شانه خود را افزایش دهد. چنانچه بیماری پیشرفت کرده باید  و با فیزیوتراپی مشکل حل نشود مداخلات جراحی تجویز می‌شود. این مداخلات معمولاً زمانی انجام می شود که بیمار بعد از ۳ ماه استفاده از درمان های غیر جراحی  هیچ پیشرفتی نکرده باشد.

بیشتر بخوانید:   تمرینات درمانی و حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

بعد از جراحی نیز فیزیوتراپی برای حفظ حرکات به دست آمده در اثر جراحی ضروری می باشد. اگر انجام نشود ممکن است بیمار به مراحل قبل برگردد.  زمان بهبودی بعد از جراحی ممکن است  ۳ تا۶ ماه طول بکشد که برای بیماران مختلف  بسته به شدت بیماری و عوامل دیگر متفاوت میباشد.

فیزیوتراپیست حاضر در کلینیک فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک ها و تمرین های درمانی گارد و اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد تا بیمار احساس بهتری داشته باشد. همچنین تمریناتی برای افزایش دامنه حرکتی به بیمار داده می‌شود که باید از روز اول سه تا پنج نوبت در روز تکرار شوند.

بند فیزیوتراپیست ممکن است از  گرما و سرما تراپی و جریان های درمانی جهت کاهش درد استفاده کند . گرم کردن بافت های آسیب دیده باعث می‌شود که بیمار بتواند تمرین و تکنیک ها را به خوبی انجام دهد و در پایان تمرین از یخ استفاده می شود تا درد کاهش یابد.