خارپاشنه چیست؟

خارپاشنه یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن می شود در پا به وجود بیایید. خارپاشنه برای شما دو حالت را به وجود می آورد گاهی شما ممکن است حتی متوجه وجود خارپاشنه نشوید چون هیچ درد و مشکلی ندارد اما گاهی در پاشنه پای خود احساس درد و ناراحتی دارید. در قسمتی از پا که بین گودی کف پا و پاشنه می باشد گاهی رسوب‌های کلسیم جمع می شوند و باعث می شود که یک زائده بیرون بزند که به آن خارپاشنه گفته می شود.

خارپاشنه چگونه ایجاد می شود

گاهی اوقات شما به خاطر شرایط بدنی مانند اضافه وزن یا این که به خاطر شرایط کاری خاصی که دارید مجبور هستید ساعت‌های طولانی سرپا بایستید این مشکلات باعث می شود که عضلات یا رباط‌های پای شما کشیده شوند و در اثر آن بافت‌های این ناحیه‌ها تحلیل می روند و در نتیجه آن باعث می شود که التهاباتی در پاشنه پا به وجود می آید. اگر شما نسبت به این التهاب‌های به وجود آمده بی توجه باشید و برای درمان آن‌ها به پزشک مراجعه نکنید بدنتان خود مجبور به درمان آن‌ها می شود پس در نتیجه سلول‌های استخوان ساز را به نقاط مورد نظر می فرستد و وقتی که این سلول‌های استخوان ساز روی هم تجمع پیدا کنند خارپاشنه به وجود می آید.

علت به وجود آمدن خار پاشنه

وقتی که شما فشار زیادی به استخوان پاشنه پایتان وارد شود به دلایل مختلفی که از جمله آن‌ها می توان به حالت بد پا در زمان راه رفتن یا نشستن اشاره کرد باعث می شود که نوار فاسیت پلانتار در طی زمان فشار بر روی استخوان پاشنه پا وارد کند و در نتیجه آن زائده‌ی استخوانی که همان خارپاشنه است در محل اتصال نوار فاسیت پلانتار و استخوان کف پا به وجود بیایید.

بیشتر بخوانید:   لیزر درمانی چیست ؟

درمان خارپاشنه

گاهی اوقات افرادی که دچار این مشکل می شوند به خاطر این که خارپاشنه برایشان مشکلی به وجود نمی آورد و هیچ دردی احساس نمی کنند به فکر درمان آن هم نمی باشند اما بهتر است که بدانید هرچه دیرتر به فکر درمان این مشکاتیان بیفتید عمل حذف کردن و از بین بردن آن نیز سخت تر و طولانی تر می شود. برای درمان این مشکل بسته به مدت زمان به وجود آمدن آن راه‌های مختلفی وجود دارد مثلاً برای کسانی که تازه دچار این مشکل شده‌اند استفاده از داروهای ضد التهابی جواب می دهد ولی برای کسانی که مدت طولانی تری آن را دارند بهترین درمان لیزر است.

درمان خارپاشنه با لیزر چیست؟

امروزه از لیزر در علم پزشکان برای درمان‌های زیادی کمک گرفته می شود لیزر یک اشعه نوری قوی است که با قرار دادن آن بر قسمت آسیب دیده به درمان و بهبود آن کمک می کند. یکی از کاربردهای لیزر برای درمان خارپاشنه می باشد. برای درمان خارپاشنه به کمک لیزر بسته به موقعیتی که خارپاشنه در آن وجود دارد لیزر با دو درجه مختلف بسته می شود که در زیر به توضیح آن‌ها می پردازیم.

لیزر سطح پایین: این نوع از لیزر به نام لیزر سرد نیز آن را می شناسند. این نوع لیزر دارای قدرت بسیار پایینی است به خاطر همین هنگامی که با آن کار می شود هیچ اشعه گرمی را تولید می کند و به همین دلیل شما هم هیچ احساس دردی نخواهید داشت.

لیزر سطح بالا: نام دیگر این لیزر را لیزر گرم می گویند و شما ممکن است آن را با این نام بشناسید. این نوع از لیزر دارای قدرت بیشتری از لیزر سطح پایین دارد. هنگام انجام عمل لیزر با این نوع شما احساس درد خواهید داشت چون این نوع لیزر به داخل بافت‌ها نفوذ می کند و حتی ممکن است برای شما علاوه بر کاربردهایی که دارد دارای ضررهای نیز باشد و به بافت‌های سالم شما نیز آسیب بزند اما به خاطر این که هنگام استفاده از این نوع لیزر خارپاشنه کلا از بین می رود پزشکان از این نوع لیزر استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:   فیزیوتراپی انگشت دست و اهداف آن

چرا درمان خارپاشنه با لیزر از بقیه درمان‌ها بهتر است؟

وقتی که شما برای درمان خارپاشنه به دکتر مراجعه می کنیدبا ارجاع به کلینیک فیزیوتراپی پزشک با کمک لیزر یک اشعه به محل زخم وارد کرده و به اطراف زخم دیگر آسیبی وارد نمی شود. این اشعه لیزر در محل زخم باعث می شود که بافت‌های جدیدی در محل زخم رشد کنند وباعث می شود که در محل زخم به جای این که کلسیم تجمع شود انرژی جمع گردد و این انرژی به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک می کند و باعث بهبودی شما می گردد. اگر بخواهیم به کاربردهای کلی لیزر اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را بگوییم:

• لیزر باعث تقویت برخی از سیستم‌های بدن مانند سیستم ایمنی، سیستم عصبی، سیستم تنفسی می گردد.
  • وقتی بافت‌های قسمتی از بدن دچار آسیب دیدگی شوند لیزر کمک می کند تا آن بافت‌ها را بهبود بخشد.

درمان خارپاشنه با لیزر

چه زمانی درمان خارپاشنه با لیزر مجاز نیست؟

همان طور که در بالا گفتیم لیزر یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خارپاشنه است اما انجام این عمل برای برخی افراد خطر دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

• اکر شما در بدن خود زخمی دارید که آن زخم عفونی شده باشد دکتر قادر به انجام لیزر به خاطر آن زخم عفونی نیست.
  • اگر شما خانم بارداری هستید نمی توانید تحت درمان با لیزر قرار بگیرید و باردار بودن خود را حتما باید با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
  • اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که علاوه بر مشکل خارپاشنه توده‌ای بدخیم در قسمت دیگری از بدنتان وجود دارد برای درمان خارپاشنه نمی توانید از لیزر استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:   اولتراسوند تراپی پیامد ها و نتایج مورد انتظار

درمان خارپاشنه با لیزر چقدر طول می کشد؟

این که شما چند جلسه باید لیزر درمانی کنید که خارپاشنه خوب شود بستگی به عواملی از جمله این که چه مدت زمانی است که خارپاشنه به وجود آمده، سفتی خارپاشنه در چه حدی است، بزرگی آن چقدر است بستگی دارد ولی معمولا برای خارپاشنه کوچک۸_۶جلسه و بزرگ تر ۱۰_۸جلسه لازم می باشد.

عوارض درمان خارپاشنه با لیزر

انجام عمل لیزر برای رفع خارپاشنه هیچ گونه عارضه‌ای ندارد ولی برای انجام آن باید به جای معتبر و پزشک معتبری مراجعه کرد تا هیچ گونه عارضه‌ای برای شما پیش نیایید.