شاک ویو

شاک ویو - شوک درمانی - شوک تراپی شاک ویو تراپی یک درمان غیر تهاجمی است که شامل ایجاد یک سری ضربان‌های موج صوتی با انرژی کم است که مستقیماً از طریق یک محیط ژل زده روی سطح آسیب دیده از طریق پوست فرد اعمال می‌شود. امواج شوک تولید شده در تعدادی از مطالعات علمی برای درمان شرایط مزمن موفقیت آمیز بوده است. شاک ویو تراپی درمانی برای آسیب طولانی مدت یا درد ناشی از بیماری است. شما با آن نیازی به مسکن ندارید، هدف از درمان تحریک پاسخ درمانی طبیعی بدن است. اکثر افرادی که از این درمان استفاده می کنند اغلب پس از اولین جلسه شواهد رو به بهبودی خود را مشاهده می کنند.

شاک ویو تراپی چگونه عمل می کند؟

شاک ویو تراپی روشی است که از زیر مجموعه های فیزیوتراپی می باشد، با استفاده از انرژی بسیار کمتری نسبت به کاربردهای پزشکی، درمان با امواج شوک یا امواج شوک درمانی خارج بدنی (ESWT)، در درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی عضلانی، عمدتاً مواردی که بافت‌های همبند مانند رباط‌ها و تاندون‌ها را درگیر می‌کنند، استفاده می‌شود.

شاک ویو درمانی به فیزیوتراپیست ها امکان درمان تاندونوپاتی حتی در موارد وخیم و مزن می دهد. برخی از شرایط تاندون وجود دارد که به نظر می رسد به اشکال سنتی درمان پاسخ نمی دهند، و داشتن گزینه درمان شوک ویو تراپی به فیزیوتراپیست ابزار دیگری در زرادخانه خود می دهد. شاک ویو درمانی برای افرادی مناسب است که دارای تاندونوپاتی مزمن (بیشتر از شش هفته) هستند (که معمولاً به آن تاندونیت گفته می شود) که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند. این موارد عبارتند از: آرنج تنیس بازان، آشیل، روتاتور کاف، فاسیای کف پا، زانو پرش، تاندونیت کلسیفیک شانه. که ممکن است به دلیل ورزش، استفاده بیش از حد، یا فشار مکرر باشد.

قبل از آغاز درمان با شاک ویو تراپی ، فیزیوتراپ شما را معاینه می کند تا مشخص شود که آیا امکان استفاده از این درمان برای شما وجود دارد یا خیر. فیزیوتراپ مطمئن می شود که شما در مورد وضعیت خود و آنچه می توانید در ارتباط با درمان انجام دهید آموزش دیده اید – اصلاح فعالیت، تمرینات خاص، ارزیابی سایر مسائل کمک کننده مانند وضعیت بدنی، سفتی/ضعف سایر گروه های عضلانی و غیره.  استفاده از درمان شاک ویو معمولا یک مرتبه صورت می گیرد. یک هفته برای 3-6 هفته، بسته به نتایج. خود درمان می تواند ناراحتی خفیفی ایجاد کند، اما فقط 4-5 دقیقه طول می کشد و شدت آن را می توان برای راحت نگه داشتن آن تنظیم کرد.

شاک ویو - شوک درمانی - شوک تراپی روش درمانی شوک موجی با شدت کم

این روش در اتاق معاینه انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. لازم نیست برای قرار ملاقات خود چیزی از قبل آماده کنید. در طول این عمل، اورولوژیست شما یک دستگاه چوب مانند را در اطراف نواحی مختلف آلت تناسلی شما حرکت می دهد. اورولوژیست‌های U of U Health از دستگاه‌های DUOLITH استفاده می‌کنند که نبض‌های ملایمی منتشر می‌کنند که باعث افزایش جریان خون می‌شود. کل درمان تقریباً 15 دقیقه طول می کشد.

اگر درد دارید، پزشک داروهای بدون نسخه (OTC) را برای تسکین درد توصیه می کند.می توان از مسکن های مجاز استفاده کرد. بیشتر افراد می توانند روز بعد پس از درمان با شوک ویو به فعالیت عادی بازگردند، اما اورولوژیست شما در مورد اینکه آیا باید فعالیت خود را برای مدت زمان طولانی تری برای بهبودی محدود کنید، صحبت خواهد کرد.

شوک درمانی کف پا از شاک ویو تراپی می توان در درمان موارد زیر استفاده کرد

• پا – خار پاشنه، فاسیای کف پا، تاندونیت آشیل
  • آرنج – آرنج تنیس و گلف بازان
  • شانه – تاندونوز کلسیفیک عضلات روتاتور کاف
  • زانو – تاندونیت کشکک
  • بورسیت هیپ
  • ساق پا – اسپلینت ساق پا
  • قسمت بالایی پا – سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال
  • کمردرد – نواحی ستون فقرات کمری و گردنی و دردهای مزمن عضلانی

برخی از مزایای درمان شوک ویو تراپی

شاک ویو تراپی نسبت هزینه / اثربخشی عالی دارد

راه حل غیر تهاجمی برای درد مزمن در شانه، پشت، پاشنه پا، زانو یا آرنج

بدون نیاز به بیهوشی، بدون دارو

عوارض جانبی محدود

زمینه های اصلی کاربرد: ارتوپدی، توانبخشی و پزشکی ورزشی

تحقیقات جدید نشان می دهد که می تواند تأثیر مثبتی بر درد حاد داشته باشد

این امکان وجود دارد که پس از درمان به مدت چند روز بعد از عمل دچار، درد، حساسیت و یا تورم در محل عمل شده شوید، زیرا امواج شوک سیستم عصبی را برای ایجاد پاسخ التهابی تحریک می کند. اما این بدن است که به طور طبیعی خود را درمان می کند. در نتیجه پس از درمان از هیچ داروی ضد التهابی استفاده نکنید تا موجب کاهش اثر بخشی درمان نشود. پس از به پایان رسیدن درمان می توانید فعالیت های روزانه ی خود را از سر بگیرید.

شاک ویو مفاصلآیا شوک درمانی عوارض جانبی دارد؟

در صورت وجود اختلال در گردش خون یا عصبی، عفونت، تومور استخوانی یا بیماری متابولیکی استخوان نباید از شاک ویو تراپی استفاده کرد. باید متذکر شد که در دوران بارداری، وجود تورم یا زخم سرباز در بدن نباید از شاک ویو تراپی استفاده کرد. با توجه به نظر پزشک متخخص خود می توانید از روش های درمانی دیگر مانند لیزر درمانی یا تکار تراپی کمک بگیرید.

خطرات شوک درمانی

ممکن است برخی از عوارض جانبی را تجربه کنید، اما نادر و به طور کلی خفیف هستند.عوارضی که ممکن این نمایان شوند عبارتند از: درد در محل در حین عمل،خونریزی یا کبودی، خون در ادرار، عفونت پوست تحقیقات و مطالعات پزشکی ثابت کرده اند که روش شاک ویو تراپی درمانی ایمن و کم خطر است؛ اما با این حال همچنان محققین مشغول به بررسی اختلال های احتمالی و یافتن بهترین پروتکل‌های درمانی برای افراد مبتلا به اختلال های مرتبط هستند.