طب فشاری یا فشار درمانی

طب فشاری یا فشار درمانی یک تکنیک پزشکی جایگزین می باشد که دربرگیرنده اعمال فشار ملایم و محکم بر روی بخش های خاصی از دست و پاها و گاهی اوقات مچ دست است که مربوط به قسمتی از بدن بیمار می باشد که ممکن است احساس درد نماید.

فشار درمانی یک نوع درمان نقطه فشار است که حدود ۴۵۰۰ سال پیش در چین ایجاد شد، برخی از افراد درمان طب فشاری یا فشار درمانی را با طب سوزنی اشتباه می گیرند؛ هر دو درمان از نظر اصل یکسان هستند با این حال زمانی که که گردش جریان انرژی متوقف یا مسدود می‌شود و هنگامی که این اتفاق می‌افتد بدن در حالت نامتعادل قرار می‌گیرد که باعث علائم مختلفی باعث ایجاد مانع در بیمار می‌شود.

که طب فشاری و طب سوزنی از روش‌های مختلفی برای رفع این عارضه استفاده می‌کنند. در طب سوزنی از سوزن‌های نقطه ظریف استفاده می‌شود که محدودیت ها را رفع و جریان انرژی را بهبود می بخشد.

اگرچه  طب سوزنی در درمان یا مدیریت دردهای مزمن و میگرن مفید است اما برخی معتقد هستند که طب فشاری از نظر ایمنی بهتر می باشد. در طب سوزنی سوزن ممکن است باعث سوراخ شدن ریه یا افزایش خطر عفونت و در حالی که در طب فشاری بیشتر از انگشتان استفاده می شود.

فشار درمانی چگونه ایجاد انجام می شود؟

فشار درمانی اغلب در یک کلینیک فیزیوتراپی  انجام می شود و همراه با سایر روش های درمانی همچون ماساژ می باشد. فشار درمانی با یک مشاوره اولیه شروع می‌شود که در آن بیمار مورد مصاحبه قرار می گیرد و علت درد ناحیه دردناک بیمار مشخص می‌شود تا درمانگر بتواند درمان را به صورت هدفمند اجرا نماید.

بیشتر بخوانید:   فیزیوتراپی کمر با لیزر

طب فشاری یا فشار درمانی

پس از آن از بیمار خواسته می‌شود که بر روی یک صندلی راحتی بنشیند یا دراز بکشد تا پزشک ماساژ را شروع نماید. فشار بر روی نقاط خاصی از بدن برای آزاد کردن چی عمل می کند؛ اما منظور از “چی” چیست؟ بر خلافت طب غربی که معمولاً یک به یک علامت یا بیماری خاص می پردازد طب سنتی چینی کل بدن و بر اساس “چی” انرژی را ساطع می کند، عمل می کند.

هنگامی که “چی” به آرامی در سراسر بدن  جریان دارد از سلامتی لذت میبریم.با این حال اگر این جریان انرژی مسدود شود طب فشاری می تواند “چی” را آزاد کند تا انرژی در بدن به حالت تعادل برسد. فشار درمانی مستلزم دقت یاد می باشد زیرا حدود365 نقطه در کانال های اصلی قرار دارند و علاوه بر این بیش از ۶۵۰ نقطه فشار جداگانه وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

فشار اعمال شده حدود چند ثانیه نگه داشته می‌شود، فشار ممکن است در حرکات دایره‌ای، فشار دادن نقطه تیز به داخل و خارج و یا ترکیبی  اعمال شود. اگرچه نقاط دستکاری شده ممکن است حساس باشند اما طب فشاری نباید دردناک باشد و بسته به شرایط درمان ممکن است یک روز درمیان یا چند بار در روز انجام شود.

اغلب از انگشتان دست گاهی اوقات ناخن  برای فشار دادن نقطه فشار استفاده می شود. این فرایند ممکن است حداقل یک ساعت طول بکشد پس از آن هم بیمار و هم متخصص نتیجه هر مرحله از درمان را مورد بازبینی قرار می‌دهند؛ متخصص اثرات فوری این روش را بر روی بیمار ارزیابی می‌کند تا در صورت وجود در جلسات بعدی تنظیمات انجام شود.

بیشتر بخوانید:   فیزیوتراپی برای درمان دررفتگی شانه

طب فشاری یا فشار درمانی برای چه کسانی مفید است؟

1.  طب فشاری برای افرادی که تحت استرس زیادی به سر می برند مفید می باشد؛ نقطه فشار می تواند تنش های ماهیچه ها را کاهش دهد و به آرامش بدن کمک نماید در نتیجه ضربان قلب و فشار خون نیز به حد تعادل میرسد.
  2. برای کسانی که گردش خون ضعیفی دارند نیز ممکن است فشار درمانی توصیه شود. اغلب اندام ها  حتی در درمان های معمولی ممکن است احساس سردی نمایند، فشار دادن می‌تواند باعث جریان گردش خون در بدن شود.
  3. بسیاری از افراد معتقد هستند که طب  فشاری می تواند سیستم ایمنی را تقویت نماید. این می‌تواند باعث کمک به سیستم لنفاوی برای تخلیه مایعاتی که ممکن این است حامل محصولات جانبی سلولی و سایر مواد زائد باشند به سم زدایی کمک کند.
  4.  با بهبود جریان انرژی مواد مغذی به سرعت در سلول ها جابجا می شوند، در نتیجه  می توان از آنها برای عملکرد های متابولیکی لازم که زندگی را حفظ می‌کنند استفاده نمود.

نقش طب فشاری و فشار درمانی برای سلامتی بدن

• مطالعات نشان داده‌اند که طب فشاری اضطراب و افسردگی اختلالات رفتاری و حالت تهوع را کاهش میدهد.
  • فشار درمانی برای مبتلایان به سردرد مزمن بسیار موثرتراز داروهای شل کننده عضلانی می باشد.
  • محققین به این نتیجه رسیده اند که فشار درمانی عمیق سروتونین را ۲۸ درصد و دوپامین تا ۳۱ درصد افزایش می دهد این هورمون های شادی آور اثر مستقیم مثبت بر روی خلق و خو و رفتار دارد. علاوه بر این محققین دریافتند که هورمون استرس کورتیزول با فشار درمانی ۳۱ درصد کاهش می‌یابد که بدن از حالت جنگ و گریز خارج می شود و استرس و اضطراب کاهش می‌یابد و خلق افراد تقویت می‌گردد.
  • طب فشاری  برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد و نیازی به داروی عمل های تهاجمی ندارد. هزاران سال است که انواع مختلفی از ماساژ های که خاصیت درمانی دارند برای افزایش شانس باروری و بهبود تعادل هورمونی و کمک به تنظیم دوره قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع درمان با فشار آوردن به نقاط خاصی در مسیر مریدین ها گردش خون را افزایش میدهد و خون سرشار از اکسیژن به ارگان های مسئول تولید مثل می رسد.
بیشتر بخوانید:   درمان سلولیت با شاک ویو درمانی

تاثیر طب فشاری و فشار درمانی بر فعالیت های فیزیولوژیکی بدن

مدارک مستند وجود دارد که نشان می‌دهد طب فشاری بر فعالیت های فیزیولوژیکی بدن تاثیر می گذارد و باعث تعادل و کاهش درد و می شود و از انتقال آن به نقاط دیگر بدن جلوگیری می نماید. اگرچه پس ازچند جلسه فشار درمانی بدن بیمار به درمان واکنش نشان ندهد احتمال اینکه  این روش در مورد این فرد موثر باشد محدود می باشد.

اگر نشانه های بیماری در بیماران کاهش یابد نشانه خوبی است که نشان می‌دهد درمان موثر بوده است. البته ممکن است دو یا سه روز عوارض بیماری شدیدتر باشد ولی پس از آن حتماً بهبودی آغاز می‌شود. در مورد دردهای عضلانی و استخوانی این روش در مقایسه با روش های دیگر یکی از بهترین روش ها می باشد که به تسکین درد کمک می کند.