فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر

درمان غیر فعال برای دیسک کمر

 امروز در کلینیک نیکان مهر درباره فیزیوتراپی دیسک کمر با یکدیگر گفتگو خواهیم کرد لطفا در این مقاله با ما همراه باشید. برنامه فیزیوتراپی برای دیسک کمر معمولاً با روش های درمانی غیر فعال شروع می شود روش های درمانی غیر فعال به ریلکس کردن بدن کمک می کند در این روش کنترل در دست فیزیوتراپ است. روش های درمان غیر فعال برای دیسک کمر شامل موارد زیر است که بخشی از آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

ماساژ عمیق بافت، آب درمانی، تحریک الکتریکی عصب از روی پوست ، کشش

در این مرحله بیمار در درمان بدون مشارکت یا با مشارکتی بسیار کم اندک است. در این مرحله کارشناس فیزیوتراپی اقدام به ماساژ درمانی دیسک کمر ، کشش و اولتراسوند برای بیمار در جهت درمان دیسک کمر می کند.

  • کشش

یکی از ابتدایی ترین روش های فیزیوتراپی برای درد دیسک کمر است کشش به حفظ دامنه طبیعی حرکت کمک میکند و باعث آرام شدن و تسکین عضلات می شود ‌. اگر شما به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرده اید پیروی کردن از توصیه های او را برای انجام حرکات کششی بسیار مهم است و ضرورت دارد زیرا این عمل به کاهش درد در قسمت های مختلف بدن مانند پاها و باسن و عضلات شکم و عضلات کمر به شدت کمک می کند. حرکات کششی باید به تدریج و بدون اعمال زور و فشار انجام شوند زیرا اگر این کار را انجام دهید می تواند آسیب برساند و باید از پریدن و حرکات قوی به شدت خودداری کنید.

  • درمان دستی

موبیلیزاسیون درمان دستی در کاهش درد دیسک کمر تا حدودی موثر می باشد و به روند بهبود بیمار کمک بسیار زیاد و چشم گیری می کند. درمان دستی عبارت است از حرکت آرام و نوازش مانند بین دو استخوان با نوسانات ریتمیک منفعل و درجه بندی شده که در دامنه حرکتی محدود شده انجام شود و ممکن است برخی از بیماران در برابر انجام آن مقاومت کنند. درمان دستی برای ایجاد سریع یک دامنه حرکتی کوچک بین دو استخوان استفاده می شود که با یک نیروی ناگهانی حرکت را وارد دامنه حرکتی محدودشده می کند که مانع هرگونه کنترل توسط بیمار میشود.

  • فیزیوتراپی دیسک کمرآب درمانی

همانطور که از نام این نوع درمان مشخص است از آب برای درمان این بیماری استفاده میشود خواص مکانیکی و فیزیکی آب برای درد های عضلانی و اسکلتی بسیار موثر است. با توجه به خاصیت شناوری بدن آب باعث کاهش فشار بر مهره های ستون فقرات می شود در نتیجه شرایط بیمار را بهبود می بخشد. آب درمانی می تواند به سادگی شامل نشستن در یک وان گرد و یا دوش گرفتن با آب گرم باشد و همچنین شما می توانید در یک استخر به آرامی قدم بزنید آب درمانی یکی از درمان های غیر فعال فیزیوتراپی برای دیسک کمر است که مزایای زیادی برای بیمار دارد که در ادامه به توضیح آن مزایا خواهیم پرداخت.
۱_ کاهش حساسیت بدن نسبت به درد
۲_ بهبود جریان خون
۳_ آرام سازی عضلات
۴_ افزایش گردش خون و هضم
۵_ کاهش فشار در مفاصل دردناک

  • ماساژ عمیق بافت

اگرچه امروزه بالای ۱۰۰ نوع دستگاه ماساژور وجود دارد اما ماساژ عمیق بافت بهترین روش برای مشکل دیسک کمر می باشد. ماساژ عمیق بافت از ضربه یا حرکت لمسی عمیق استفاده می کند و بعد به لایه های عمیق ماهیچه می رسد. از این نوع ماساژ برای درمان دردهای خیلی شدید و نواحی منقبض شده خشکی گردن و کمر استفاده میشود.

بیشتر بخوانید:   درمان سندرم دکرون با فیزیوتراپی 

فایده فیزیوتراپی برای دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که بالشتک غضروفی بین مهره های کمر یا همان دیسک کمر پاره میشود و هسته ژلاتینی مرکزی دیسک به بیرون نشست پیدا میکند. بیرون زدگی دیسک کمر می تواند با یک ترومای ناگهانی یا با فشار طولانی مدت روی کمر ایجاد شود. این مشکل اغلب در افرادی با سنین ۳۰ تا پنجاه سالگی اتفاق می افتد و احتمال بروز آن در مردان دو برابر زن ها می باشد.
فیزیوتراپی برای دیسک کمر فواید زیادی دارد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. فیزیوتراپیست پس از ارزیابی بیمار برای هر فرد برنامه درمانی به خصوص و مخصوصی را در نظر می‌گیرد.

فواید فیزیوتراپی:

  • کسب مجدد حرکات طبیعی ستون فقرات و لگن
  • کاهش درد
  • بازگشت بیمار به فعالیت های عادی و روزمره زندگی
  • بهبود کیفیت زندگی
  • جلوگیری از ایجاد آسیب بیش تر

در درمان دیسک کمر روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی در اولویت قرار دارند فواید فیزیوتراپی در دیسک کمر نه تنها باعث کم شدن درد می شود بلکه همچنین می‌تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد از فواید فیزیوتراپی در دیسک کمر می‌تواند آموزش فرد درباره تنظیم چگونگی وضعیت بد نباشد و فرد با یادگیری این اصول و تغییر سبک از آسیب دیدگی جلوگیری می کند.
روش هایی که در کلینیک فیزیوتراپی  ستفاده میشوند به دودسته روشهای درمان فعال و غیرفعال تقسیم می شود که روش غیر فعال را در بالا برای شما توضیح دادیم. روش های درمان فعال می توانند در افزایش انعطاف پذیری بدن موثر باشند و همچنین بهبود وضعیت قرار گرفتن بدن و ثبات عضلات مرکزی و حرکت مفاصل کمک می کند درمان موثری برای دیسک کمر ایفا می کند.

بیشتر بخوانید:   دستگاه cpm زانو

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

اگر دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده اید و به دنبال روش هایی هستید که در آن هیچ گونه اثری از جراحی نباشد برای درمان دیسک کمر می‌توانید فیزیوتراپی دیسک کمر را که روش غیر تهاجمی است و بسیار به شما کمک می کند را انتخاب کنید. در ادامه مقاله انواع روش های فیزیوتراپی برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر را برای شما توضیح خواهیم داد.
انواع روش های درمانی در فیزیوتراپی دیسک کمر عبارتند از :

  1. لیزر درمانی
  2. اولتراسوند تراپی
  3. سوزن خشک یا درای نیدلینگ
  4. مگنت تراپی
  5. تکارتراپی
  6. گرما و سرما درمانی
  7. درمان های دستی فیزیوتراپی
  • لیزر درمانی:

لیزرها امواج الکترومغناطیسی تقویت شده هستند که می توانند پرتوهای متمرکزی را از خود خارج کنند. لیزر درمانی روش مدرن است که به دو صورت در کلینیک های فیزیوتراپی انجام میشود. که این روش ها عبارتند از لیزر درمانی کم توان و لیزرهای پرتوان یا سوپر لیزر ها یا لیزر های گرم.

  • اولتراسوند تراپی:

اولتراسوند تراپی ایا امواج فراصوت فرکانس های در حدود چند مگاهرتز هستند که برای درمان و فیزیوتراپی دیسک کمر استفاده میشود عمق نفوذ این امواج۳/۳ تا ۶/۶ سانتی متر است.

  • مگنت تراپی:

مگنت تراپی یا مگنت تراپی که با اسم مغناطیس درمانی هم شناخته می‌شود یک روش غیر تهاجمی است که با قرار گرفتن بیمار در داخل میدان های مغناطیسی ثابت یون هایی را که در بدن ما وجود دارند به جنبش در می آورد و جریان خون به محل مورد نظر زیاد می شود با انتقال بیشتر مواد مغذی به محل آسیب و دفع مواد زائد از ناحیه باعث تحریک رشد و ترمیم و کاهش التهاب و تورم بافت های عضله و لیگامان و تاندون و استخوانها و اعصاب میشود.

  • گرما یا سرما درمانی:

گرما یا سرما درمانی یکی از روش های بسیار رایج در فیزیوتراپی می باشد که با هدف های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. اینکه شما از کدام روش گرما یا سرما درمانی استفاده می کنید و نتیجه بهتری میگیرید تنها بستگی به نوع آسیب و سایر بیماری های شما دارد. برای مثال اگر شما بیماری ام اس دارید به هیچ وجه نباید از گرما درمانی استفاده کنید زیرا باعث بدتر شدن وضعیت فعلی بیماری شما میشود از این رو نیاز است در هنگام مراجعه به فیزیوتراپی سایر بیماریهای زمینه خود را با فیزیوتراپیست در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:   فیزیوتراپی عصب اولنار

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی برای بهبود درد کمر

روش های درمانی متنوعی برای کمر درد در فیزیوتراپی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • متحرک سازی یا درمان دستی
  • تمرینات تقویت عضلات هسته
  • تصحیح وضعیت بدنی
  • کشش (ترکشن)
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست
  • روش IFS
  • اولتراسوند تراپی
  • آزاد سازی بافت همبندی عضلانی

اگر درد در ناحیه کمر به علت فتق دیسک مهره های کمری باشد ممکن است علائم به پا هم کشیده شود و یک یا هر دو پا را درگیر کند علائم پاها ممکن است درد تا احساس گزگز و تیر کشیدن متفاوت باشد.
در صورت وجود علائم بی حسی و گزگز در پا درمان باید برای بهبود علائم آغاز شود در صورت عدم درمان کمردرد ممکن است علائم گسترش یافته و منجر به ضعف عضلانی و حتی فلج پا شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

خدمات سئو از محتوامون